پرتقال
orange
۷ مرداد ۱۳۹۹

وردپرس یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنیم؟

0
telegram twitter
وردپرس یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنیم؟

وردپرس یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنیم؟


با وجود اینکه سیستم های مدیریت محتوای زیادی هستند که انتخاب کنید، اما بیشتر مردم فکر میکنند که جوملا و وردپرس از همه قدیمی تر و بهتر هستند.

در حالی که اینطور نیست و این یک تفکر غلط است! CMS های زیادی هستند که هم قدیمی تر هستند٬ هم عملکردشان  بهتر از وردپرس و جوملا است.

دلیل موفقیت و شناخته شدن جوملا و وردپرس در سادگی آنهاست٬ به طوری که بعد از تولد این سیستم های مدیریت محتوا بیشتر شرکت های بزرگ به سمت این دو CMS آمدند و وبسایت هایشان را با این سیستم ها بالا آوردند. 

در این مقاله از سایت پرتقال٬ این دو سیستم مدیریت محتوای محبوب را با هم مقایسه میکنیم تا بتوانید برای وبسایتتان انتخاب درستی داشته باشید.

 

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟!


 قبل از مقایسه وردپرس و جوملا٬ باید بدانید یک سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاری انجام میدهد. اگر ندانید این سیستم قرار است برای شما چه کاری بکند، چگونه میخواهید مزایا و معایب را تشخیص دهید؟

سیستم مدیریت محتوا به زبان ساده یک نرم افزاری مبتنی بر وب است که محتوای یک وبسایت را مدیریت و کنترل میکند. برخی از این سیستم های مدیریت محتوا متن باز هستند و برخی متن بسته.

با سیستم مدیریت محتوا شما راحتتر میتوانید یک وبسایت را مدیریت کنید و بخش های جدیدی به آن اضافه کنید بدون اینکه یک خط کد بنویسید. 


مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس

 

مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس
مزایای وردپرس

1- متن باز: وردپرس اپن سورس یا متن باز است. این یعنی شما بدون هیچ هزینه ای میتوانید به کدهای وردپرس دسترسی داشته باشید و آن را برای خودتان و مصارف خودتان تغییر دهید. این ویژگی به توسعه دهندگان حرفه ای قدرت زیادی میدهد.

2- نصب آسان: وردپرس خیلی راحت و ساده نصب میشود. به طوری که تازه کار ترین فرد در توسعه وب هم میتواند آن را در حداکثر٬ 5 دقیقه نصب کند. این یکی از مزایای وردپرس محسوب میشود که به آن محبوبیت زیادی داده است.

3- سفارشی سازی: برای وردپرس صدها هزار پوسته و پلاگین داریم که هر طراح وبسایتی در هر سطحی که باشد میتواند از آنها استفاده کند و وبسایت خودش را شخصی سازی کند. با وردپرس میتوانید هر ایده ای که در ذهنتان برای وبسایتتان دارید را پیاده کنید. 

 

پیشنهاد ویژه: آموزش مقدماتی وردپرس

 

معایب وردپرس

1- امنیت: در سیستم های مدیریت محتوای متن باز، همیشه بحث امنیت یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود. اگر از وردپرس استفاده میکنید باید نحو برقراری امنیت در آن را هم یاد بگیرید وگرنه به سادگی وبسایت شما قربانی هکرها میشود.

2- هزینه های تعمیر و نگهداری: در حالی که خود وردپرس صد در صد رایگان است اما برخی موارد پولی هم در وردپرس وجود دارد که شما برای داشتن آنها باید هزینه کنید. چیزهایی مثل پلاگین های پولی، قالب ها، تجارت های الکترونیکی و... البته نمیتوان این مورد را جزو معایب دانست اما شاید برخی ها دوست نداشته باشند!

3- پیچیدگی سفارشی سازی: درست است که کار با وردپرس ساده است و همه چیز با کلیک کردن و کشیدن موس حل میشود اما برخی چیزها هم هستند که ممکن است حداقل در نگاه اول برای شما خیلی پیچیده به نظر برسند و آنقدر ادامه دهید که در یک دریای ابهامات غرق شوید! 

 

پیشنهاد ویژه: امنیت در وردپرس

 

 مزایا و معایب سیستم  مدیریت محتوای جوملا

 

 مزایا و معایب سیستم  مدیریت محتوای جوملا

مزایای جوملا

1- نصب آسان: همانند وردپرس، جوملا هم در چند دقیقه به راحتی نصب میشود.

2- افزونه های قدرتمند: جوملا برای کاربرانش پلاگین های گسترده و کاربردی زیادی دارد که کاربران با آنها میتوانند رنگ و بوی دیگری به محتوای وبسایتشان بدهند. برخی از این افزونه ها متن باز هم هستند.

3- مجوزهای گسترده برای کاربران: اگر قرار است یک وبسایت داشته باشید که کاربرهای زیادی داشته باشد. باید سطح دسترسی آنها را هم مدیریت کنید تا مشکلی از لحاظ امنیت پیش نیاید. جوملا برای این کار 9 دسته بندی مختلف برای کاربران دارد که میتواند بسیار کاربردی باشد.

معایب جوملا

1- شخصی سازی پیشرفته: اگر شما در جوملا تازه وارد باشید، احتمالا شخصی سازی در جوملا برای شما به سادگی وردپرس نباشد! و اگر بخواهید مواردی مثل دکمه های تخصصی و.. اضافه کنید باید از یک برنامه نویس کمک بگیرید.

2- سئوی نه چندان خوب: این به این معنی نیست که سئوی جوملا خوب نیست. نه! بلکه به این معنی است که شما برای اینکه بتوانید سئوی جوملا را به سئوی بقیه CMS ها برسانید باید کارهای بیشتری انجام دهید. 

 

 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©