پرتقال
orange
۳ تیر ۱۳۹۹

پایتون یا جاوا؟

0
telegram twitter
پایتون یا جاوا؟

پایتون یا جاوا؟ کدام زبان برنامه نویسی مناسب شماست؟


رقابت زبان برنامه نویسی پایتون با جاوا یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بین برنامه نویسان در چند سال اخیر بوده و هست، با این حال هنوز شاهد رشد محبوبیت های پایتون هستیم.

در آخرین آمار گیت هاب در بخش رده بندی زبان های برنامه نویسی، پایتون از جاوا جلو زده بود اما در فهرست TIOBE جاوا از پایتون رتبه بهتری دارد. TIOBE index زبان های برنامه نویسی را بر اساس ترافیک موجود در جستجوی وب رتبه بندی میکند.

با این حال، دلایل خوبی برای محبوبیت هر دو زبان وجود دارد، هر دو زبان چند منظوره هستند، در بیشتر پلتفرم ها اجرا میشوند، کتابخانه های استاندارد زیادی دارند و در نهایت جامعه گسترده از توسعه دهندگان پشت آنها قرار دارد.

همچنین هر دو زبان متن باز هستند (البته جاوا کمی کمتر..) شی گرا هستند و هر دو سطح بالا، پس منطقی است که بگوییم هر دو زبان در نوع خود بهترین هستند اما مسئله این است که کدام زبان برای شما بهتر است؟!

در این مقاله از سایت پرتقال به این سوال پاسخ میدهیم، پس با ما همراه باشید.

 

 پایتون در برابر جاوا: زبان برنامه نویسی دینامیک در برابر استاتیک!

یکی از بزرگترین تفاوت های میان جاوا و پایتون این است که پایتون یک زبان دینامیک و پویا محسوب میشود ولی جاوا یک زبان استاتیک است.

اگر شما در برنامه نویسی تازه وارد باشید احتمالا نتوانید در موقع برنامه نویسی این دو را از هم تشخیص دهید، اما بیاید بفهمیم واقعا مفهوم دینامیک و استاتیک در برنامه نویسی چگونه است؟

اگر با تفاوت نوع متغیرهایی مثل عدد صحیح، عدد اعشاری، رشته ها و مقادیر بولی آشنا باشید میدانید که میشود دو نوع از متغیرهای مثل هم (یا شبیه به هم) را با هم جمع کرد. مثلا 2+2=4 یا “salam”+”Donya” = “salamDonya” و...

اما اگر در تعریف نوع متغیرها خطایی صورت گرفته باشد مثلاً یک عدد را با یک رشته جمع بزنیم برنامه میتواند به ما در هنگام اجرا، کمپایل یا خروجی گرفتن خطا بدهد که دو نوع برنامه نویسی دینامیک و استاتیک در نحوه خطایابی در اینجا تمایز پیدا میکنند.

برنامه نویسی دینامیک

نوع برنامه نویسی دینامیک یعنی چک کردن و خطایابی در هنگام اجرای کد، به عنوان مثال کد پایتون زیر را در نظر بگیرید:


foo = "a string"
eggs = 2
if eggs + 2 > 3: 
    print("Well Done")
else:
    print(foo + 1)

اگر در این کد شرط ما اشتباه بود و برنامه به قسمت else میرفت، خطایی دریافت میکردیم. چون یک رشته را نمیتوان با یک عدد جمع زد، اما برنامه اجرا میشود چون شرط به قسمت else نرفته است،این یعنی پایتون از نوع دینامیک استفاده میکند.

برنامه نویسی استاتیک


اما جاوا از نوع برنامه نویسی استاتیک است، یعنی قبل از اجرای برنامه تمام برنامه یک بار چک میشوند تا خطایی نداشته باشد،به خاطر همین اگر کدی مشابه کد بالا در جاوا بنویسیم حتی اگر برنامه به بخش else هم نرسد، باز هم اجرا نمیشود، چون برنامه یک بخش اشتباه دارد. 

برنامه نویسی استاتیک یا دینامیک؟ کدام بهتر است؟؟

 شاید برای شما سوال ایجاد شود که کدام نوع برنامه نویسی بهتر است؟ یک زبان دینامیک مثل پایتون یا یک زبان استاتیک مثل جاوا؟

جواب قطعی و نهایی برای این سوال وجود ندارد، اگر تازه کار باشید یک زبان برنامه نویسی دینامیک، شما را بهتر به سمت برنامه نویسی هل میدهد و حس بهتری به برنامه نویسی خواهید داشت و در نهایت پروسه یادگیری شما سریع تر میشود.

 

ویژه: چه کسب و کارهایی از پایتون استفاده می کنند؟

 

از طرفی برخی از برنامه نویس ها متعقدند که یک زبان برنامه نویسی استاتیک کمک می کند تا برنامه خطاهای کمتری داشته باشد و اینباعث می شود  که در آینده باگ های خطرناکی روی برنامه شما پیدا نشود.

نتیجه: نوع دینامیک برای تازه کارها بهتر است و نوع استاتیک خطا های برنامه را کاهش میدهد! 


پایتون در برابر جاوا: فاصله خالی یا White Space

پایتون به شکل غیر معمولی نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر، کدها را از هم جدا میکند، اگر با پایتون کار کرده باشید احتمالا دیده اید که در کدهای آن خبری از {} یا برکت های فرفری نیست! و به جای آن از تورفتگی ها و بیرون آمدگی ها میتوان فهمید کدام کد مربوط به چه بخشی است.

اما جاوا مثل بیشتر زبان های برنامه نویسی برای مشخص کردن بلاک های کد توابع یا کلاس ها از {} استفاده میکند.

مزیتی که تورفتگی و بیرون آمدگی کدهای پایتون دارد در این است که باعث میشود خوانایی کد بالا برود و برنامه نویس هنگام خواندن کدها گیج نشود. 

نتیجه: در جاوا باید براکت های فرفری {} را رعایت کنید ولی در پایتون خبری از این چیزهای اضافی که گیجتان میکند، نیست! 

پایتون در برابر جاوا: سهولت استفاده

بیشتر برنامه نویس ها با این جمله که "پایتون برای یادگیری آسان تر است" موافق هستند. اگر پایتون را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی خودتان انتخاب کنید سریعتر برنامه نویس میشود تا اینکه جاوا را انتخاب کنید!

اگر چه، وقتی صحبت از توسعه اپ های موبایل بشود، کمی قضیه فرق میکند، توسعه اپ های موبایل با پایتون کار تقریبا سختی است و اگر هدفتان از برنامه نویس شدن، ساخت برنامه های موبایلی باشد با شروع یادگیری جاوا به هدفتان سریعتر نزدیک میشوید.

نتیجه: پایتون برای شروع برنامه نویسی گزینه ای عالی است! اما اگر مشتاق ساخت برنامه های موبایلی هستید، جاوا را انتخاب کنید.


پایتون در برابر جاوا: جامعه و پشتیبانی

هر دو زبان برنامه نویسی جاوا و پایتون محبوب هستند، درنتیجه هر دوی آنها جامعه بزرگی از برنامه نویس ها و متخصص ها را دارند.

به عنوان مثال گروه های کاربردی زیادی برای جاوا در سراسر جهان وجود دارد و به همین ترتیب علاقه مندان پایتون در سایت meetup.com بیش از 2.3 میلیون عضو دارد!

و از آنجایی که جامعه این دو زبان برنامه نویسی بسیار گسترده است، پشتیبانی آن هم بالاست و اگر در جایی به مشکلی خوردید به راحتی میتوانید با برنامه نویس ها در سراسر جهان ارتباط داشته باشید و مشکلات خودتان را مطرح کنید.

نتیجه: هم پایتون و هم جاوا یک جامعه بزرگ از متخصصین را دارند! 


پایتون در برابر جاوا: عملکرد

وقتی سوال از بهترین زبان برنامه نویسی از لحاظ عملکرد میشود پاسخ درست و اصلی یک چیز است: "بستگی دارد!"

با اینحال وقتی داریم پایتون را با جاوا مقایسه میکنیم میتوانیم بگوییم براساس تست های بنچ مارک از سایت های معتبر و گوناگون و تست های سرعتی که برای مقایسه این دو زبان انجام شده، جاوا کمی بهتر از پایتون عمل کرده است.

البته این به این معنی نیست که پایتون سرعت و عملکرد کافی ندارد. وبسایت هایی مثل یوتیوب، کوئرا و اسپاتیفای که بخش هایی از آنها با پایتون نوشته شده است، عملکرد بسیار بالا و کافی این زبان را ثابت میکند.

علاوه بر این، پایتون برای اینکه انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد کمی از عملکرد و سرعت خودش کاسته است.

برای مثال یکی از استفاده های پایتون در علم داده است که با کتابخانه هایی مثالPytorch  و  TensorFlowانجام میشود و کابرانی که از این کتابخانه ها استفاده کرده اند نظرشان این بود که این علم داده ها با پایتون خیلی راحت انجام میشود!

در نهایت باید بگوییم که پایتون میتواند به افزایش بهره وری تیم های برنامه نویسی و توسعه کمک کند. 

نتیجه: در بیشتر موارد جاوا سریع تر اعلام شده، اما پایتون انعطاف پذیر تر است.


پایتون یا جاوا: کدام برای شما بهتر است؟

بستگی به این که چه هدفی در پیش دارید و چه کاری قرار است بکنید، پاسخ های متفاوتی برای این سوال میتوان داد. بهترین راه این است که شما به خودتان نگاه کنید و اهدافتان از برنامه نویسی را یادداشت کنید و سپس انتخاب درست را انجام دهید. 

پایتون را انتخاب کنید اگر...


-تازه کار هستید و دنبال یک زبان برنامه نویسی ساده (در یادگیری) هستید.
- یک دانشمند هستید که میخواهید برنامه نویسی یاد بگیرید!
- به دنبال یک زبان برنامه نویسی DevOps هستید.
- به یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی علاقه دارید.

جاوا را انتخاب کنید اگر...


-قصد دارید که اپلیکیشن های اندروید طراحی کنید.
-قصد دارید که برنامه های cross-platform بنویسید.
-قصد دارید در برنامه نویسی های بک اند سازمان ها کمک کنید.
-میخواهید بازی های ویدیویی درست کنید! (البته به در این مورد به شما پیشنهاد میکنیم که در مورد C++ و C هم تحقیقاتی انجام دهید.)


نتیجه نهایی


زبان های پایتون و جاوا بسیار با هم تفاوت دارند اما هر دوی آنها میتواند به عنوان ابزارهای مهمی برای برنامه نویس ها و توسعه دهندگان مدرن به حساب بیاید. اگر میخواهید برنامه نویسی را تازه شروع کنید، مسلماً پایتون گزینه مناسب تری برای شماست.

پایتون به علت خوانایی کد ها و سادگی در یادگیری و همچنین قابلیت های فراوانی که دارد معروف است و در مقابل آن جاوا، به علت قابل حمل بودن و عملکرد خوبش محبوب است!

 این را هم بدانید که اگر یکی از این زبان ها را انتخاب کردید، به این معنی نیست که دیگری را از دست داده اید، اما بهتر است یکی را انتخاب کنید و تا سطحی آن را جلو ببرید و سپس زبان دیگری را انتخاب کنید، این روزها برنامه نویسان جاوا، میتوانند پایتون یاد بگیرند و برعکس..! 

 

#پایتون  #جاوا

 

 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©