پرتقال
orange
۴ مهر ۱۳۹۹

انواع سیستم‌عامل‌ها

0
telegram twitter
انواع سیستم‌عامل‌ها

سیستم‌عامل چیست؟

به طور کلی سیستم‌عامل ضروری‌ترین نرم‌افزار یک سیستم کامپیوتری و شامل خدماتی برای برنامه‌های کاربردی و کاربر است.

وظیفه سیستم‌عامل برقراری ارتباط بین اجزای دستگاه و کاربر است و هر چیزی که ما با آن کار میکنیم به دلیل وجود سیستم‌عامل است.

انواع سیستم‌عامل و تقسیم‌بندی آن

  • سیستم‌عامل‌های کامپیوتر
  • سیستم‌عامل‌های موبایل
  • سیستم‌عامل‌های دیگر دستگاه‌ها

انواع سیستم‌عامل کامپیوتر

ویندوز

  • ویندوز

ویندوز با محیط کاربری گرافیکی و آسان، نرم‌افزارهای فراوان، پشتیبانی سخت‌افزاری بی نظیر جزء محبوب‎ترین سیستم‌عامل‌های کامپیوتر است. ویندوز متعلق به شرکت مایکروسافت است که بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا می باشد.

یونیکس

یونیکس

یونیکس سیستم‌عامل بسیار مهم و میتوان گفت مادر سیستم عامل‌های لینوکس، مک، اندروید و آی‌او‌اس است.

 

لینوکس

 لینوکس

لینوکس یک هسته سیستم‌عامل است و مانند بیشتر سیستم‌عامل‌های مشابه یونیکس، لینوکس از چند مؤلفه تشکیل شده است. لینوکس اکثرا به عنوان یک سیستم‌عامل چند کاربره شناخته می‌شود.

لینوکس یک سیستم‌عامل متن باز است و هر شخص و یا شرکتی در جهان اجازه دارد هسته اصلی آن را برداشته و برای خودش یک لینوکس دیگر تولید کند و با نام خود عرضه کند.

 

مک او اس

مک او اس

این سیستم‌عامل زیباترین محیط گرافیکی را در اختیار دارد و مورد پسند ادیتورهای فیلم و طراحان است. طراحان گرافیکی به دلیل اینکه سیستم‌عامل مک دارای کامپیوتر های قوی و شکیل و نرم افزار‌های اختصاصی است علاقه ی بسیار زیادی به این سیستم‌عامل دارند. ولی در مقایسه با ویندوز و لینوکس از بازار کمتری برخوردار است.

  • انواع سیستم‌عامل موبایل و دستگاه‌های همراه

در این دسته دستگاه‌هایی نظیر تبلت‌ها، موبایل‌ها، ساعت‌های مچی، دستبندهای سلامتی و ... قرار دارند. البته در حال حاضر با گسترش اینترنت اشیا، کم و بیش شاهد وسایل خانگی هستیم که دارای سیستم‌عامل اندروید هستند و میتوان با گوشی با آنها ارتباط برقرار کرد.

اندروید

در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم‌عامل برای گوشی‌های همراه سیستم‌عامل اندروید است. این سیستم‌‌عامل متعلق به شرکت گوگل بوده و تمامی شرکت‌های تولید کننده گوشی از آن استفاده می‌کنند.

آی او اس

سیستم‌عاملی که متعلق به شرکت گوگل است و به صورت انحصاری برای تبلت‌ها،گوشی‌ها، ساعت‌های هوشمند عرضه شده است.

ویندوزفون

این سیستم‌عامل متعلق به شرکت مایکروسافت است. شرکت‌های مختلف میتوانند از این سیستم‌عامل بر روی گوشی‌های همراه خود استفاده کنند؛ اما این سیستم‌عامل نسبت به دو رقیب خود از محبوبیت کمتری برخوردار است.

  • سایر سیستم‌عامل‌های موبایل

سیستم عامل‌هایی که از محبوبیت کمتری برخوردار هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • RIM سیستم‌عامل شرک BlackBerry
  • Symbin
  • JAVA
  • و …

 

 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©