پرتقال
orange
۱۹ مرداد ۱۳۹۹

ویندوز یا لینوکس؟ کدام برای شما بهتر است؟

0
telegram twitter
ویندوز یا لینوکس؟ کدام برای شما بهتر است؟

ویندوز یا لینوکس؟ کدام برای شما بهتر است؟

آیا قصد خرید یک کامپیوتر جدید را دارید؟ آیا میخواهید سیستم عاملتان را عوض کنید؟ آیا بین سیستم عامل ویندوز و لینوکس دو دل هستید؟ آیا تمام این سوالات در ذهن شما هستند و شما را سردرگم کرده اند؟

پس در حال مطالعه مقاله درستی هستید! در این مقاله از سایت پرتقال دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس را مقایسه میکنیم. مقایسه این دو سیستم عامل تاریخچه ای چندین ساله دارد که آتش آن هنوز داغ است!

نکته ای که قابل توجه است و باید بدانید این است که واژه ای به اسم "بهترین سیستم عامل" وجود خارجی ندارد و پاسخ به سوال کدام سیستم عامل بهتر است؟ بسته به شرایط کاربر و نیازی که دارد میتواند تغییر کند.

ما در این مقاله جوانب مثبت و منفی هر دو سیستم عامل را در فاکتورهای مهم بررسی میکنیم و امیدوارم که مقایسه منصفانه ای داشته باشیم و شما بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.


تفاوت بین لینوکس و ویندوز

قبل از شروع این بحث بیاید ابتدا کمی ویندوز و لینوکس را بیشتر بشناسیم:

 

تفاوت بین لینوکس و ویندوز

سیستم عامل ویندوز چیست؟

سیستم عامل ویندوز برای اولین بار در سال 1985 توسط شرکت مایکروسافت منتشر شد و اکنون میتوان گفت بیشترین کاربر را در کل دنیا دارد.

ویندوز برای هر نسخه جدید آپدیتی بزرگ و بهتر از نسخه قبلی دارد که به کاربر اجازه میدهد با راحتی هر چه بیشتر در یک محیط کاربر پسند به مدیریت فایل ها و کار با کامپیوترش بپردازد.

اکثر سیستم هایی که امروزه میبینید که سخت افزارهایی مثل اینتل و AMD دارند، ویندوز روی آنها نصب است. آخرین نسخه ویندوز، ویندوز 10 میباشد که در سال 2015 به عنوان جانشین نسخه قبلی یعنی ویندوز 8.1 عرضه شد. 


سیستم عامل لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل متن باز است که در اوایل دهه 1990 توسط لینوس توروالدز ساخته شد. همانطور که میدانید (و یا شاید نمیدانید!) لینوکس بر پایه یونیکس میباشد و این یعنی که برنامه نویس ها میتوانند کدهای آن را تغییر دهند و یک نسخه دیگر از لینوکس که اصطلاحا به آن توزیع میگویند بسازند.

لینوکس بیشتر گزینه ای مناسب برای سرورها شناخته میشد و به همین دلیل است که بیشتر صفحات وبی که در اینترنت میبینید میزبانی آن را هاست های لینوکس به عهده گرفته اند.

البته این سیستم عامل در تلفن های همراه، کامپیوترهای دسکتاپ و کنسول ها، کتاب خوان های الکترونیکی و.. استفاده میشود. 

هر دوی سیستم عامل های لینوکس و ویندوز به عنوان برترین سیستم عامل ها در دنیا شناخته میشوند و هرکدام جایگاه خاص خودشان را دارند.

در این مقاله برخی از خصوصیات اساسی این دو سیستم عامل مورد بررسی قرار گرفته اند تا شما بتوانید یک مقایسه دقیق بر اساس نیازهای خودتان از سیستم عاملی که میخواهید، انجام دهید.

 

توجه: اگر میخواهید بهترین دوره آموزش ویدئویی لینوکس را شروع کنید بر روی این لینک کلیک کنید(قطعاْ پشیمان خواهید شد!)


1-قیمت

لینوکس و بیشتر برنامه ها و کتابخانه های کاربردی آن کاملا رایگان و متن باز هستند. البته توزیع هایی از لینوکس با پشتیبانی کامل تر در بازار موجود است که میتوانید آنها را بخرید اما با قیمت خیلی کم.

لینوکس تحت مجوز گنو/لینوکس به کاربران اجازه میدهد تا کدهای لینوکس را ببینند، آن را اصلاح کنند و نسخه های اصلاحی خودشان را بفروشند.

ویندوز مایکروسافت رایگان نیست و با مجوز و لایسنس مایکروسافت منتشر میشود٬ همچنین ویندوز به کاربران اجازه نمیدهد که کدهایش را ببینند و کاربران معمولی نمیتوانند اصلاحیه ای در ویندوز ایجاد کنند.

قیمت لایسنس مایکروسافت به طور میانگین بین 70 تا 200 دلار است و هر فعالساز فقط در یک کامپیوتر قابل استفاده است. 

2-سهولت استفاده

اگر بخواهیم لینوکس و ویندوز را از لحاظ سهولت استفاده مقایسه کنیم ممکن است مقایسه سختی باشد چون واقعا از فردی به فرد دیگر شرایط متفاوت است.

اما به صورت کلی لینوکس با آپدیت های مداومی که داشته هر بار سعی کرده تا مراحل نصب و استفاده از دید یک کاربر معمولی به راحت ترین شکل ممکن باشد و تا حد زیادی در این هدفش موفق بوده و هرکسی با هر دانشی از کامپیوتر به نظرم میتواند کارهای معمولی مثل پخش موزیک، چک کردن ایمیل ها و نصب لینوکس را خودش انجام دهد.

با توجه به تسلطی که ویندوز در بازار کامپیوتر دارد، بیشتر لپ تاپ ها و کامپیوترها از قبل ویندوز 10 روی آنها نصب است و اگر شما یک لپ تاپ جدید بخرید، احتمالا ویندوز از قبل روی آن نصب شده است.

به خاطر همین برتری و تسلط به بازار، اکثر کاربرها به محیط ویندوز عادت کرده اند و به خاطر همین اکثر کاربران لینوکس را سخت میدانند در صورتی که اگر از اول با لینوکس آشنا میشدند آن را بسیار ساده تر میدیدند. 

3-پشتیبانی

از آنجایی که کاربران زیادی از لینوکس استفاده میکنند و برخی از آنها هم نسخه هایی از لینوکس را اصلاح کرده اند، یک جامعه بزرگ پشت سیستم عامل لینوکس است که میتوانید تمامی سوالات خودتان را در انجمن ها، وبسایت ها بپرسید و مطمئنا یک نفر از قبل به سوال شما برخورده و مشکلش حل شده است.

پس هیچ جای نگرانی درباره استفاده از لینوکس نداشته باشید.

ویندوز هم پشتیبانی خوبی از طریق وبسایت های تخصصی اش دارد به علاوه اینکه کتاب ها و ویدیو های زیادی در مورد استفاده از ویندوز ساخته شده که تقریبا تمام نیاز کاربران را رفع میکند. 

4-تنوع

از آنجایی که لینوکس متن باز است، به راحتی قابل تغییر است و درنتیجه برنامه نویس ها بسیاری از توزیع های لینوکس را برای کاربران خاصی، شخصی سازی کرده اند و شما هم اگر برنامه نویس حرفه ای باشید میتوانید توزیع شخصی خودتان را بسازید.

اما شخصی سازی در ویندوز به سادگی لینوکس نیست و از آنجایی که کدهای ویندوز غیر قابل دیدن و تغییر دادن است پس خود مایکروسافت فقط قادر به انجام تغییرات کلی در نسخه های ویندوز است و کابران فقط میتوانند آپشن هایی که مایکروسافت برای آنها گذاشته را تغییر دهند تا ویندوز مطابق میل آنها باشد.

5-سرعت

وقتی صحبت از سرعت میشود، لینوکس به سادگی از ویندوز میبرد! لینوکس به خاطر ویژگی هایی که دارد مثلا فرمت های Ext4 بسیار از ویندوز سریع تر عمل میکند و کارایی لینوکس در حفظ دستگاه بسیار ستودنی است.

همچنین دیفرگ کردن که یک کار ضروری در ویندوز است و اگر انجام نشود سرعت ویندوز پایین می آید، در لینوکس وجود ندارد و کاربران لینوکس می توانند اطمینان داشته باشند که سرعت سیستم عامل لینوکسشان مثل روز اول است و هیچ افتی ندارد.

6-حریم شخصی

حملات زیادی روی سیستم عامل ویندوز انجام میشود که البته کاربران میتوانند از آنها دوری کنند و اگر هک میشوند از سهل انگاری خودشان است اما با این حال کاربران ویندوز بیشتر حریم شخصی شان به خطر می افتد تا کاربران لینوکس.

همچنین ویندوز با سینک کردن one drive و دستیار کورتونا تا حدودی میداند که شما با ویندوز چه کاری انجام میدهید و خب این برای کاربران تا حدودی آزار دهنده است.

از طرف دیگر، لینوکس سیستم عاملی است که حریم شخصی کاربرانش بسیار براش اهمیت دارد و به خاطر همین سیستم عامل لینوکس به یک نوع سیستم رمزگذاری مجهز است. به خاطر همین ویژگی ها کاربران امنیت بیشتری دارند و از خطر برنامه های شخص ثالث در امان هستند. 

7-امنیت

همانطور که گفته شد لینوکس به طور کلی از ویندوز ایمن تر است. با اینکه امروزه راه های هک لینوکس هم در حال کشف شدن است اما به خاطر متن باز بودنش به سرعت باگ های آن رفع میشود و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

در صورتی که مایکروسافت در طول سالیان سال تلاش زیادی روی تامین امنیت ویندوز داشته اما باز هم ویندوز هدف اصلی هکرها میباشد و به خاطر همین کاربران ویندوز همیشه در معرض خطر تهدیدات سایبری هستند. 

8-سطح اجرا

سطح اجرا را میتوانیم وضعیتی را که کل سرویس های سیستم عامل در حال اجرا هستند تعریف کنیم.

سطح اجرا در لینوکس با یک عدد معین میشود و در طول استفاده میتوانیم سطح اجرا را بالا ببریم یا پایین بیاوریم و مود های مختلفی در موردش وجود دارد. اما در ویندوز سطح اجرا به سه سطح تقسیم میشود که برای سوییچ بین این سطوح باید سیستم عامل از نو راه اندازی شود. 

9-استفاده از خط فرمان

در سیستم عامل لینوکس، خط فرمان (که ترمینال نامیده میشود) ابزاری بسیار مفید و قدرتمند در مدیریت کارهای روزانه محسوب میشود. اما در ویندوز خط فرمان که CMD نامیده میشود برای انجام یک سری مجموعه دستورات کلی استفاده میشود و همچنین برنامه های دیگری مثل power shell برای ویندوز وجود دارد که مثل خط فرمان عمل میکنند.

به خاطر اینکه کاربران ویندوزی به استفاده از موس و کار با رابط های گرافیکی عادت کرده اند زیاد با دستور زدن در خط فرمان راحت نیستند.

10-قابلیت اطمینان

سیستم عامل لینوکس از زمان ظهورش تمرکز اساسی روی امنیت سیستم، مدیریت فرآیند و زمان داشت و از هرگز از این تمرکزش دست نکشیده است. بنابراین لینوکس را میتوانیم یک سیستم عامل ایمن و معتبر بدانیم.

در مقابل اگر چه مایکروسافت تلاش زیادی برای به دست آوردن اعتبار در چند سال اخیر کرده اما باز هم با لینوکس قابل مقایسه نیست.

مایکروسافت به خاطر پرداختن به سهولت استفاده و رابط های کاربرپسند کمی از امنیت و پایداری سیستم دور شده و همین باعث شده که ویندوز آسیب پذیر تر و در نتیجه کم اعتبار تر باشد. 

11-به روزرسانی های سیستم

در سیستم عامل لینوکس، کاربر کنترل کاملی روی نصب به روزرسانی ها دارد و همچنین این فرآیند در لینوکس سریعتر و بدون نیاز به راه اندازی مجدد انجام میشود.

اما ویندوز به خاطر آپدیت های ناگهانی و عظیم و بدموقع کمی بدنام شده است! و کاربرانی که با تنظیمات آپدیت ویندوز آشنایی ندارند مجبور میشوند در زمان هایی، کامپیوتر را رها کنند و به حال خودش بگذارند تا آپدیتش تمام شود! 

12-گیمینگ

ویندوز در بخش گیمینگ، بازی را از لینوکس میبرد! به خاطر Epic و Steam و بسیاری از سیستم های دیگر، کاربران ویندوز این امکان را دارند که عناوین زیادی از بازی ها را روی کامپیوترشان اجرا کنند.

در طرف دیگر لینوکس هنوز در ابتدای راه خودش است و تعدادی از بازی ها به صورت آزمایشی روی آن در حال انجام است.

اگر لینوکس را انتخاب کنید دیگر خبری از بازی به آن صورتی که در ویندوز وجود دارد، نیست و همچنین باید بدانید که سازندگان کارت گرافیک بیشتر روی سیستم عامل ویندوز تمرکز کرده اند. 

لینوکس در مقابل ویندوز: نکاتی که باید به خاطر بسپارید...

  • لینوکس متن باز است در حالی که ویندوز یک محصول تجاری است.
  • کاربران لینوکسی میتوانند به کدهای لینوکس دسترسی داشته باشند و تغییراتی در آن ایجاد کنند در صورتی که این برای کاربران ویندوز حداقل به سادگی در دسترس نیست.
  • لینوکس به نسبت ویندوز سریعتر است (مخصوصا در سیستم های ضعیف تر) و همچنین ویندوز در طول عمرش کندتر میشود اما لینوکس اینطور نیست.
  • ویندوز داده هایی از کاربران برای افزایش تجربه جمع آوری میکند در حالی که لینوکس اینطور نیست.
  • لینوکس معتبر تر از ویندوز است.
  • از دید گیمینگ، ویندوز برنده میدان است چون بازیسازان فقط برای ویندوز بازی میسازند.
  • لینوکس سیستم عامل ایمنی است که هر چه باگ و آسیب پذیری هم در آن ایجاد شود باز هم به سرعت رفع میشود که در مورد ویندوز چنین نیست.
  • در سال های اخیر لینوکس به دلیل ویژگی ها و ایمن بودنش در تجارت های بزرگ استفاده شده است. 


سخن پایانی


خب! در آخر این شما هستید که انتخاب نهایی را میکنید. در این مقاله مروری داشتیم به تفاوت های لینوکس و ویندوز در بخش های مختلف.

اگر قصد مهاجرت از ویندوز به لینوکس یا برعکس را دارید امیدوارم که این مقاله به شما کمک کرده باشد و حالا نکات مثبت و منفی هر دو سیستم عامل را فهمیده باشید. 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©