پرتقال
orange
۲۶ خرداد ۱۳۹۹

یادگیری روبی آن ریلز در 7 گام

0
telegram twitter
یادگیری روبی آن ریلز در 7 گام

نقشه راهنمای یادگیری زبان برنامه نویسی روبی ریلز

وقتی صحبت از ساخت برنامه های مبتنی بر وب یا وب اپلیکیشن ها می شود، روبی آن ریلز یک تکنولوژی بسیار جنجالی و مورد بحث محسوب میشود!

انعطاف پذیری برنامه هایی که با روبی آن ریلز ساخته میشوند بسیار بالاست و همین یک مزیت بزرگ در عرصه فناوری و وب محسوب میشود، همچنین کدهای ریلز قابل اطمینان و امن هستند.

به طور کلی هرچه تکنولوژی پیشرفت میکند و ویژگی های جدید وارد بازار فناوری میشوند، روبی با آنها همگام میشود.

یادگیری روبی آن ریلز ممکن است خیلی سخت باشد،اما اگر منابع و راه درست را طی کنید این زبان هم فرقی با زبان های دیگر نمیکند و شما خیلی راحت میتوانید آن را یاد بگیرید.

در این مقاله از سایت پرتقال  به بررسی راه درست برای یادگیری زبان برنامه نویسی روبی میپردازیم. 

قبل از شروع یادگیری روبی، لازم است تا یک نگاه کلی به روبی داشته باشید و بدانید روبی چیست و چه کارهایی میکند؟

زبان برنامه نویسی روبی به دو بخش تقسیم میشود: Ruby و Rails، روبی یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که در دهه 1990 اختراع شد.

یک زبان برنامه نویسی شی گرا مثل روبی (یا پایتون و..) امکان برنامه نویسی شی گرا را به برنامه نویس می دهد. در برنامه نویسی شی گرا، مفاهیم برنامه نویسی به عنوان اشیا نامیده میشوند و دارای فیلد داده ها و روش های مرتبط هستند. 

ریلز(Rails) فریم ورکی است که برای روبی طراحی شده، با استفاده از این فریم ورک میتوانید به طراحی و توسعه وب بپردازید، این فریم ورک از الگوهای متداولی مثل database handling برای توسعه وب استفاده میکند.

به طور خلاصه ریلز(Rails) بسیار استاندارد و انعطاف پذیر ساخته شده تا با آن بتوانید بروز ترین وب اپلیکیشن ها را ارائه دهید، پس ریلز(Rails) چیزی است که ارزش یادگرفتن را دارد!

برای شروع میتوانید از نقشه راهی که امروز در این مقاله برای شما قرار میدهیم استفاده کنید.

 

مراحل یادگیری Ruby on Rails

 

مرحله اول: در مفاهیم اولیه برنامه نویسی استاد شوید! 

اگر برنامه نویس نیستید، منطقی است که قبل از تمام کارها با مفاهیم اولیه در برنامه نویسی آشنا شوید، برای این کار میتوانید از دوره های آنلاین برنامه نویسی در سایت پرتقال استفاده کنید.

از آنجایی که می خواهید طراح وبسایت شوید، پس کمی باید به سمت زبان های برنامه نویسی وب هم بروید و همچنین به خاطر داشته باشید که روبی یک زبان شی گراست پس خودتان را برای مفاهیم شی گرایی هم آماده کنید. اگر تمام این مفاهیم را از قبل بلد هستید میتوانید از این مرحله رد شوید.

مرحله دوم: روبی را یاد بگیرید!


قبل از اینکه ریلز(Rails) را یاد بگیرید، باید در روبی تسلط نسبی پیدا کنید. درست است که ریلز همان روبی است و یاد گرفتن روبی زیاد ضروری به نظر نمیرسد اما یک پیش زمینه از روبی میتواند بسیار به روند یادگیری شما کمک کند و اگر پیشنهاد ما را میخواهید، هیچوقت یادگیری ریلز را بدون اینکه روبی را یاد داشته باشید، شروع نکنید.

اینکه بدون داشتن پیش زمینه ای از روبی به سمت ریلز بروید، ممکن است باعث شود خطاهایی در کارهایتان پیدا کنید که برای حل آنها باید پایه روبی داشته باشید و اینجا باید به عقب برگردید و روبی را یاد بگیرید! این به عقب برگشتن ممکن است تا حدودی از انگیزه و وقتتان برای یادگیری را کم کند.

اگر حتی ریلز را در نظر نگیریم، یادگیری روبی خیلی میتواند به رزومه کاری شما زرق و برق بدهد چون زبان بسیار ارزشمندی است و در کارهای گسترده ای میتوانید از آن استفاده کنید.

خبر خوب این است که یادگیری روبی خیلی راحت میباشد و کدهای روبی خوانایی زیادی دارند بنابراین اگر یادگیری این زبان را شروع کنید و مصمم باشید مطمئن باشید که به نتیجه خواهید رسید و در مدت کوتاهی میتوانید روبی را یاد بگیرید.

مرحله سوم: با فریم ورک های ساده تر برای وب شروع کنید.


وقتی که در برنامه نویسی روبی خودتان به تسلط نسبی رسیدید، بهترین راه این است که با فریم ورک های ساده تر از ریلز مثل Sinatara شروع کنید. Sinatara یکی دیگر از فریم ورک های وب برای روبی است که مفاهیم آن نسبت به ریلز ساده تر میباشد.

این کار باعث میشود بدون اینکه درگیر پیچیدگی های ریلز شوید با مفاهیم اصلی و اساسی در فریم ورک های وب آشنا شوید . 

مرحله چهارم: با ریلز آشنایی پیدا کنید! 

 

هنگامی که به مرحله ای رسیدید که با روبی کار کرده و همچنین با مفاهیم و اصول فریم ورک های وب آشنا بودید وقت آن رسیده است که با ریلز آشنا شوید. به یاد داشته باشید که ریلز یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک فریم ورک است که به شما در ایجاد برنامه های وب کمک میکند.

وقتی که در حال یادگیری ریلز هستید، نظم یکی از موارد بسیار مهم است که باید به آن توجه داشته باشید،سرعت اصلا مهم نیست! به این فکر نکنید زودتر یادگیری ریلز را تمام کنید.

به جای این کار روی عمیق یاد گرفتن در زمان مناسب تمرکز کنید و یادگیری را نیز پیوسته ادامه دهید، دقت داشته باشید که مفاهیم ریلز به هم مربوط هستند و تا مفاهیم اولیه آن را یاد نگیرید نمیتوانید جلوتر بروید. 

مرحله پنجم: آموزش های خود ریلز را بخوانید.

آموزش های خود ریلز بسیار کاربردی و پایه ای هستند و به عنوان مثال شما را تا حد ساختن یک برنامه وب مثل توییتر آماده میکند. این آموزش ها کاملا رایگان هستند و شما میتوانید از خود وبسایت ریلز آنها را دنبال کنید. 

مرحله ششم: یک کتاب راهنما داشته باشید یا در یک دوره شرکت کنید.

برای ارتقا مهارت های خودتان میتوانید یک کتاب در مورد روبی ریلز تهیه کنید یا در یک دوره یا کلاس شرکت کنید. دقت کنید که لازم نیست کتاب ها را از اول تا آخر بخوانید، این کتاب قرار است در مفاهیمی به شما کمک کند و جایی که به مشکل خوردید به کتاب برگردید و آنجا را مطالعه کنید.

نکته ای که لازم است در مورد این مرحله بدانید این است که در شرکت کردن دوره ها یا کتاب خریدن ها افراط نکنید چرا که این کار نه تنها به یادگیری شما کمکی نمیکند بلکه شما را آشفته تر نیز میکند.

مرحله هفتم: در انجمن های روبی آن ریلز شرکت کنید. 

هم روبی و هم فریم ورک ریلز، متن باز هستند. این یعنی یک جامعه بزرگ از توسعه دهندگان دارند که اگر شما درجایی به مشکلی بخورید احتمالا آنها قبلا مشکل مشابه شما را داشته باشند و بتوانند کمکتان بکنند. این موضوع به یادگیری هرچه بیشتر شما کمک میکند و در زمان حل مشکلات شما هم صرفه جویی میکند.

پس پیشنهاد ما به شما در آخرین مرحله از یادگیری این است که به طور مرتب در انجمن ها شرکت داشته باشید تا سطح برنامه نویسی تان را افزایش دهید.

 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©