پرتقال
orange
۱۶ مرداد ۱۳۹۹

چگونه یک طراح وب شویم؟

0
telegram twitter
چگونه یک طراح وب شویم؟

چگونه یک طراح وب شویم؟


طراحان وب بخش جدا ناپذیری از عصر اینترنت هستند. صفحات وبسایتی که از آنها اطلاعات کسب میکنید، فروشگاه هایی که خرید میکنید و یا همراه بانک هایی که به صورت وبسایت هستند تمامشان توسط طراحان و توسعه دهندگان وب ساخته شده است.

طراحان وب کسانی هستند که صفحات وب و وب اپلیکیشن های موبایلی را میسازند٬ توسعه میدهند و برای ساختن آنها از چندین زبان برنامه نویسی استفاده میکنند تا بتوانند ویژگی هایی که میخواهند را پیاده سازی کنند.

یک وبسایت یا وب اپلیکیشن دارای بخش های متفاوتی است که برای هر بخش و ویژگی های منحصر بفردش باید از زبان ها و تکنولوژی های متفاوتی استفاده کرد.

برای همین یک وب سایت یا اپلیکیشن هم به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم میشود و طراحان وب برای هر بخش باید راه متفاوتی را طی کنند. 

 

چگونه یک توسعه دهنده وب شویم؟

 

چگونه یک توسعه دهنده وب شویم؟

برنامه نویسان فرانت اند که به عنوان توسعه دهندگان سمت مشتری هم خوانده میشوند به طور اختصاصی روی ظاهر وب سایت یا وب اپلیکیشن کار میکنند اما برنامه نویس های بک اند بیشتر با صفحات کدنویسی و کار با دیتابیس ها سر و کار دارند.

این دو فرد متفاوت در یک جاهایی به هم میرسند و در جاهایی هم از هم دور میشوند اما به طور کلی یک توسعه دهنده وب میتواند در هر دو بخش فعالیت داشته باشد و یک نفره تمام کار را جلو ببرد.

در این مقاله به مهارت هایی که یک توسعه دهنده وبسایت باید داشته باشد میپردازیم.

1-گرافیک یا UI

اینکه یک دانش پایه از گرافیک و ساخت رابط های کاربری داشته باشید خیلی شما را به جلو میراند.

نیازی نیست خیلی در این زمینه متخصص باشید فقط کمی سلیقه و خلاقیت و روانشناسی رنگ نیاز دارید تا ظاهر خوبی برای وبسایت های خودتان بسازید. همچنین باید بتوانید وبسایت خودتان را تمام مرورگرها و نمایشگرها سازگار بسازید.

2-HTML/CSS/Java Script

با این سه زبان در واقع ساختمان کلی وبسایت را میسازید و میتوانید سبک و محتوای خودتان را پیاده سازی کنید. در مرحله ای که این چیزها را یاد میگیرید اگر بتوانید کتابخانه های جاوا اسکریپت و CSS را مثل Angular و LESS و jQuery را هم کار کنید خیلی برایتان مفید خواهد بود و رزومه خوبی دست و پا میکنید.

با HTML اسکلت کلی وبسایت را تعریف میکنید. کدهای برنامه نویسی بعدا در میان HTML های شما اضافه میشوند. با CSS شما میتوانید طرح وبسایت را کنترل کنید و همچنین به عناصر داخل وبسایت طرح و رنگ و حتی انیمیشن بدهید.

جاوا اسکریپت بیشتر مربوط به بخش تعامل وبسایت با کاربر میشود. به وسیله جاوا اسکریپت کاربر میتواند به وبسایت چیزی بدهد و چیزی بگیرد! 

 

پیشنهاد ویژه : آموزش html,html5

 

3-سیستم مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها، برنامه هایی هستند که به شما اجازه میدهند تا یک وبسایت را ایجاد کنید و آن را مدیریت و کنترل کنید.

اگر شما از سیستم های مدیریت محتوا استفاده نکنید مجبور هستید علاوه بر وبسایت، بخش مدیریت آن را نیز به صورت جداگانه طراحی کنید اما با CMSها کارتان راحت است و به محض اینکه آن را نصب کنید یک محیط بصری جذاب برای مدیریت وبسایت در اختیار دارید.

برای کار با سیستم مدیریت محتوا نیازی به بلد بودن برنامه نویسی ندارید اما یک دانش پایه از HTML و CSS میتواند خیلی به شما کمک کند. از سیستم مدیریت محتواهای معروف میتوان به وردپرس، جوملا، دروپال و... اشاره کرد. 

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سیستم مدیریت محتوای وردپرس

 

4-UX

تجربه کاربر یا User Experience فقط مربوط به گرافیک وبسایت یا وب اپلیکیشن نمیشود بلکه شما باید بتوانید وب اپلیکیشن خودتان را آنالیز کنید و اجزا و عناصر رو طوری کنار هم قرار دهید که بهتر و موثرتر کنار هم کار کنند و کاربر احساس راحتی با وبسایت یا وب اپلیکیشن شما بکند.

شما باید بتوانید خودتان را جای کاربر قرار دهید و ببینید از دید یک کاربر، پروژه شما چه کم و کاستی ها و عیب هایی دارد.

 

5-زبان برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی به شما کمک میکنند تا ویژگی های تعاملی به وبسایت یا وب اپلیکیشن تان اضافه کنید. همچنین میتوانید با آنها داده ها را در پایگاه داده ها ذخیره، ویرایش و ... بکنید.

زبان های برنامه نویسی زیادی در بازار وجود دارد اما برای وب عمدتا زبان هایی مثل python، php، .net و java script استفاده میشود. انتخاب زبان برنامه نویسی برای پروژه تان بستگی به نوع پروژه شما و خود شما دارد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش زبان برنامه نویسی پایتون

 

6-مدیریت پایگاه داده

یک وب اپلیکیشن نیاز دارد که بتواند داده هایی که کاربر به آن میدهد را در جایی ذخیره کند و اینجاست که اهمیت دیتابیس ها یا پایگاه داده ها فهمیده میشود. شما باید به عنوان یک توسعه دهنده وب درک خوب و یا حداقل پایه از سینتکس پایگاه های داده داشته باشید و بتوانید داده ها را اضافه، حذف و یا دستکاری کنید.

همچنین باید بتوانید تفاوت بین پایگاه داده رابطه ای و غیر رابطه و ویژگی های این دو را درک کنید و از هم تشخیص دهید.

 

7-نرم افزارهای Stack

این برنامه ها که با هم به صورت مجموعه ای کار میکنند برای ساخت یک بستر برای وب اپلیکیشن های شما به کار میروند تا بدون هیچ چیز اضافی پیش نمایش کارتان را ببینید.

شما با این نرم افزار ها میتوانید قبل از آنکه وب اپلیکیشن خودتان را در اینترنت منتشر کنید آن را ببینید و مشکلاتش را برطرف کنید. برخی از این برنامه ها عبارتند از:

  • LAMP [Linux | Apache | MySQL | PHP]
  • MERN [MongoDB | Express | React | Node.js]
  • MEAN [MongoDB | Express | Angular | Node.js]

 

8-سئو

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو شاید یکی از الزامات برای توسعه دهندگان وب نباشد اما اگر دانش سئو را همراه خودتان داشته باشید اول اینکه پروژه هایتان را از همان ابتدا سئو شده بالا می آورید و کار را برای ادامه راحت میکنید و هم اینکه رزومه پربار تری خواهید داشت.

یک وب اپلیکیشن سئو شده شانس بیشتری برای موفق تر شدن و معروف شدن دارد.

 

بیشتر بخوانید: برترین افزونه های سئوی وردپرس

 

خلاصه

اگر تمامی مهارت هایی که در این مقاله گفته شد را به دست بیاورید، دیگر نیازی نیست دنبال کار بگردید بلکه آنقدر فرصت شغلی برای شما فرستاده میشود که نمیدانید کدام را انتخاب کنید!

از طرفی اگر قصدتان این است که حوزه توسعه و طراحی وب را به عنوان شغل انتخاب کنید حداقل باید در دو یا سه تا از موارد گفته شده تخصص کسب کنید.

مسیر اینکه چگونه یک طراح وب بشویم یک مسیر از قبل مشخص شده نیست و بسته به طرف و شرایط آن ممکن است اوضاع فرق کند اما آنقدر این چیزها در دنیای امروزی شفاف شده که حتی با در خانه نشستن و آموزش های آنلاین هم میتوانید متخصص و طراح وبسایت شوید! 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©