پرتقال
orange
۳۰ خرداد ۱۳۹۹

مهمترین تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت

0
telegram twitter
مهمترین تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت

مهمترین تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت

برنامه نویسان قدیمی و کسانی که با این دو زبان کار کرده اند میدانند که جاوا با جاوا اسکریپت کاملا متفاوت است اما برخی تازه کارها گاهی اوقات این دو را به اشتباه میگیرند.

پس تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت در چیست؟ چرا دو زبان کاملا متفاوت از هم، نام های مشابهی دارند؟ کدام را باید یاد بگیرم؟ در این مقاله از سایت پرتقال به تمامی این سوالات پاسخ میدهیم.

 

شباهت ها و تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت


همانطور که گفته شد، جاوا و جاوا اسکریپت از نظر اسمی بسیار شبیه یکدیگرهستند اما با این حال تفاوت های زیادی در نوع کاربرد و نحوه استفاده از آنها وجود دارد.

 یکی از این تفاوت ها این است که جاوا اسکریپت عمدتا زبانی برای ارائه محتوای پویا در وب است، با اینکه در جاوا هم میتوان صفحات پویا درست کرد ولی هدف اصلی جاوا چیز دیگریست.

البته این مقایسه شاید دقیق به نظر نرسد اما برای درک تفاوت های جاوا و جاوااسکریپت شروع خوبیست! برای مقایسه جاوا و جاوااسکریپت، در ابتدا نگاهی به ویژگی های هر دو زبان می اندازیم.

جاوا

1- شی گرا :  جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است، همچنین میتوان آن را زبان برنامه نویسی کمپایلری هم دانست. در زبان کمپایلری کدها بعد از نوشته شدن ابتدا کمپایل و سپس اجرا میشوند. (در زبان های مفسری کدها به صورت همزمان کمپایل و اجرا میشوند.)

2-زبان استاتیک : در نوع برنامه نویسی استاتیک همه کتابخانه ها به پوشه برنامه کپی میشوند،همچنین خطایابی در برنامه راحت تر صورت میگیرد. 

3- زبان کمپایلری : همانطور که گفته شد، جاوا یک زبان برنامه نویسی کمپایلری میباشد به این صورت که ابتدا کدها به بایت (زبان کامپیوتر) تبدیل و سپس اجرا میشوند. کدی که تبدیل به بایت میشود دیگر توسط انسان ها قابل خواندن نیست! 

4- روی ماشین مجازی اش اجرا میشود : ماشین مجازی جاوا یا JVM مسئولیت اجرای کدهای جاوا را به دوش میکشد و به خاطر همین جاوا دیگر محدود به سیستم عامل نیست و در همه جا اجرا میشود! 


جاوا اسکریپت

1- شی گرا :  جاوا اسکریپت هم از شی گرایی پشتیبانی میکند اما بر خلاف جاوا، جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی است یعنی کدها برای اجرا شدن در ابتدا نیازی به کمپایل ندارند. 

2- زبان دینامیک : در زبان نوع دینامیک کدنویسی سریعتر میشود اما امکان بروز خطاها و یافتن آنها در پایان برنامه دیده میشود و دیباگ کردن کمی مشکل است. 

3- زبان مفسری : همانطور که گفته شد در زبان مفسری، کدها برای اجرا نیازی به کمپایل ندارند و این سرعت اجرای برنامه را بیشتر میکند. 

4- کدها در مرورگر وب یا محیط اجرای Node.js اجرا میشوند : در ابتدا جاوا اسکریپت تنها و منحصرا برای مرورگر های وب توسعه داده شده بود، اما در چند سال اخیر محیط های اجرای دیگری برای اجرا شدن جاوا اسکریپت در پلتفرم های مختلف توسعه داده شد که معروف ترین آنها Node.js میباشد. 

کمی در مورد Node.js

در گذشته برنامه نویس ها، جاوا را یک زبان سمت سرور و جاوا اسکریپت را یک زبان سمت کلاینت میدانستند، این باعث میشد این دو زبان از هم جدا شوند اما Node.js تمام این فرض ها را خراب کرد!

نود جی اس یک محیط اجرایی برای جاوا اسکریپت است که به آن اجازه میدهد در محیطی به غیر از وب هم اجرا شود و به خاطر همین ویژگی جاوا اسکریپت در طیف وسیع تری میتواند کار کند! 

چرا جاوا و جاوا اسکریپت در نام با هم مشابه هستند؟


چرا دو زبانی که کاملاً با هم متفاوت هستند، نام های مشابهی دارند؟! برای پی بردن به شباهت اسم های این دو زبان باید به روزهای نخست توسعه این دو زبان برگردیم تا ببینیم دلیل این شباهت اسمی چه چیزی بوده است!

زبان برنامه نویسی جاوا در دهه 1995 توسط تیم Green از شرکت Sun Microsystems طراحی شد. رهبر این گروه که خالق این زبان هم شناخته میشود James Gosling بود که یکی از دانشمندان مشهور علوم رایانه میباشد.

این زبان در ابتدا قرار بود نام درختان بلوط اطراف دفتر تیم Green یعنی OAK را به خود بگیرد اما مشخص شد که این نام از قبل ثبت شده بود. در نتیجه این تیم به دنبال یک جایگزین برای اسم بودند که در نهایت اسم جاوا انتخاب شد.

 جاوا نام قهوه مورد علاقه ای است که جیمز گاسلینگ از آن مصرف میکرده و لوگو جاوا هم چیزی شبیه یک فنجان قهوه شد..! 

در همین زمان تیم برنامه نویسی Netscape (یکی از مروگرهای مشهور) در صدد بودند که بتوانند صفحات وب را کمی پویا تر جلوه دهند که بخشی از این هدف با استفاده از جاوا تکمیل میشد.

اما جاوا کم کم به سمت ساخت برنامه های سازمانی حرکت میکرد ولی هدف تیم برنامه نویسی Netscape چیزی بود که فقط مربوط به وب بود نه برنامه نویسی. این شد که تیم Netscape یک زبان برنامه نویسی جدید و کمی شبیه به جاوا طراحی کرد و اسم آن را Mocha قرار داد!

بعد از مدتی دوباره تجدید نظری روی اسم شد و نام آن به LiveScript تغییر داده شد و در نهایت با توافقی که تیم Netscape با شرکت Sun Microsystems انجام داد اسم این زبان به جاوا اسکریپت و چیزی که این روزها ما میدانیم تبدیل شد. 


جاوا یا جاوااسکریپت؟ کدام را باید یاد بگیریم؟

مثل بیشتر سوال های مشاوره ای برنامه نویسی، نمیتوان یک حکم کلی صادر کرد و به این سوال پاسخی داد که به درد تمام افراد بخورد! شما باید ببینید کدام زبان برنامه نویسی به دردتان میخورد تا بعد بتوانید انتخاب درستی انجام دهید.

اگر بین جاوا و جاوا اسکریپت مردد هستید در اینجا چند نکته در مورد هر دو زبان قرار دارد که میتواند به شما در انتخاب، کمک کند. 

 

جاوا یاد بگیرید اگر...

 

-میخواهید برنامه های دسکتاپ بنویسید.
-میخواهید برنامه های اندروید بسازید.
-میخواهید یک زبان همه کاره بلد باشید.
-میخواهید روی پروژه های بزرگ و سازمانی کار کنید.


جاوا اسکریپت یاد بگیرید اگر...


-میخواهید یک برنامه نویس FrontEnd در طراحی وبسایت باشید.
-میخواهید به شکل ساده تری برنامه های موبایل طراحی کنید.
-میخواهید یادگیری یک زبان ساده تر (نسبت به جاوا) را تجربه کنید.
-میخواهید در حوزه طراحی وب کار کنید.

 

سخن پایانی

جاوا و جاوا اسکریپت حتی اگر شباهت های اسمی هم داشته باشند، امروزه از آنها در فضاهای متفاوتی استفاده میشود، اگر انتخابی بین این دو زبان دارید، خوب تحقیق کنید و ببینید کدام زبان را باید یاد بگیرید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©