پرتقال
orange
۱۵ مهر ۱۳۹۹

مفاهیم اولیه بورس

0
telegram twitter
مفاهیم اولیه بورس

مفاهیم اولیه در رابطه با سهام و بورس

مفاهیم اولیه در رابطه با سهام و بورس

برای اینکه بخواهید وارد دنیای بورس شوید باید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید و با یک سری از اصطلاحات بورسی آشنا شوید. زیرا اگر بدون دانش قبلی وارد این عرصه شوید با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهید شد، که ممکن است شمارا سردرگم کند.

ما در این مطلب سعی کرده‌ایم تعدادی از این اصطلاحات را، که  یادگیری آن برای شروع نیاز است بیان کنیم و به طور مختصر توضیح دهیم.

در ادامه به بررسی مفاهیم اولیه و تعاریف مقدماتی هریک از آن ها میپردازیم.

رمفاهیم اولیه در رابطه با سهام و بورس

  • بازار اولیه

بازار اولیه در واقع همان بانک است.دارایی شرکت‌هایی که برای اولین بار میخواهند سهام شرکت خود را عرضه کنند، در بازاری به نام "بازار اولیه" پذیره‌نویسی میشوند که نماد آن بانک است.

  • بازار ثانویه یا بورس

بورس یک کلمه فرانسوی به معنای کیف پول است. در قرن پانزدهم میلادی بازرگانان شهری به نام بوروژ در شمال غربی بلژیک در میدانی به نام تربورس و در مقابل منزل بزرگ زاده‌ای به نام واندر بورس جمع می‌شدند و به حراج کالاهای خود می‌پرداختند.

از آن زمان مکان هایی را که مردم در آنجا به مبادله دارایی های خود می‌پرداختند و شکل توسعه یافته تر به خود گرفته را بورس می نامیدند.

  • اوراق بهادار

اوراق بهادار به سندی گفته می‌شود که بیان کننده ارزش مالی برای مالک آن است و قابلیت خرید و فروش داشته باشد.

مفاهیم اولیه در رابطه با سهام و بورس

  • شرکت های بورسی

سهام پذیرفته شده‌ی شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار را شرکت بورسی می‌نامند.

  • گروه بورسی

شرکت‌های بورسی را نسبت به فعالیتی که دارند در گروه‌های مربوط به همان فعالیت دسته‌بندی میکنند. برای مثال گروه دارویی، گروه شیمیایی، گروه کشاورزی و ...

  • نماد بورسی

برای راحتی نام بردن هر یک از شرکت‌ها یک نماد خاص برای آن درنظر می‌گیرند. نماد بورسی معمولا تشکیل شده از حرف اول گروه بورسی و مابقی اسم شرکت است.

  • شاخص کل

شاخص بورس با فرمول‌های خاصی محاسبه می‌شود، و نشان دهنده‌ی بازدهی و روند مثبت یا منفی کل ارزش است.

  • عرضه اولیه

بعد از مشخص شدن قیمت گشایش سهام یک شرکت، آن سهام در یک روز معین برای اولین بار با نام عرضه اولیه در بازار بورس به فروش میرسد.

 

 

 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©