پرتقال
orange
۲۰ مهر ۱۳۹۹

هوش مصنوعی چیست

3
telegram twitter
هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی

شاید شما هم جز افرادی باشید که این کلمه ترکیبی بارها به گوشتان خورده‌باشد ولی اطلاعات کافی از آن نداشته باشید.هوش‌مصنوعی یک کلمه ترکیبی است. به گفته راسل و نورویگ (هوش‌مصنوعی اغلب برای توصیف یک ماشین یا رایانه که سعی در تقلید فرایندهای شناختی و هوشمندانه انسان دارد، به کار برده می‌شود. یادگرفتن و حل مشکل نمونه ای از این فرایند ها هستند.)

در تعریف بالا گفته شده که هوش‌مصنوعی تنها به تقلید فرایندهای انسانی مشغول است ولی در واقع اینطور نیست! هوش مصنوعی همواره به دنبال بهره‌گیری ازهر رفتار هوشمندانه‌ای است که در طبیعت وجود دارد. الگوریتم‌های الهام گرفته‌شده از طبیعت یکی از زیرمجموعه‌های علم هوش‌مصنوعی است.

برای مثال: رشد باکتری ها، ازدحام پرندگان، کلونی مورچه ها و ازدحام زنبور ها...

هوش‌مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در بانکداری و بورس، حمل و نقل، خرده فروشی، رتباطات و مخابرات، آموزش و پرورش و دانشگاه ها، بازی های رایانه ای، رسانه، صنعت، ورزش، سلامت، کشاورزی و ... کاربرد دارد.

مزایا و معایب هوش‌مصنوعی:

  • باعث بهبود زندگی انسان‌ها می‌شود.

هوش‌مصنوعی باعث بهتر شدن سبک زندگی افراد و بالاتر رفتن کارایی و عملکرد می شود. بسیاری از کارهارا میتوان با استفاده از هوش‌مصنوعی به صورت اتوماتیک انجام داد. همچنین میتوان کارهایی همچون جواب دادن به ایمیل‌ها و ورود اطلاعات را توسط دستیارهای هوشمند انجام داد.

  • خلاقیت هارا افزایش می‌دهد.

همواره این موضوع در استفاده از هوش‌مصنوعی مطرح بوده که ممکن است، استفاده از آن مشکلاتی را برای انسان‌ها به‌وجود بیاورد. برای نمونه با هوشمند شدن کارها نیاز به نیروی کار انسانی از بین خواهد رفت.

  • بسیاری از مشکلات پیچیده در جامعه را حل می‌کند.

با استفاده از هوش‌مصنوعی بسیاری از مشکلات پیچیده انسانی رفع خواهد شد. البته همچنان موضوعاتی همچون مسایُل اخلاقی در استفاده از آن مطرح است که نیازمند بررسی های بیشتر می‌باشد.

  • باعث می‌شود نظارت بر امور پزشکی از راه دور انجام شود.

هر چند با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید، اغلب افراد ثروتمند هستند که از آن تکنولوژی بهره میبرند، اما بعد از مدتی بدون شک استفاده از این تکنولوژی همگانی شده و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت که در این حالت میتوان از هوش‌مصنوعی به صورت از راه دور به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها پرداخت.

  • عملکرد افراد را بالا می‌برد.

برای نمونه با گسترش ماشین های خودران شاهد این موضوع هستیم که این خودروها خطاهای انسانی را پوشش می‌دهند و میتوانند تا حد زیادی از وقوع تصادفات رانندگی جلوگیری کنند.

  • ممکن است در آینده کنترل انسان را در دست بگیرد.

هرچند تا الان این مورد اثبات نشده اما همواره این احتمال وجود دارد که ربات ها به صورت اتوماتیک خود را ارتقا دهند و با افزایش هوش بر انسان ها غلبه کنند.

  • از میزان مسئولیت‌پذیری افراد کم می‌کند.

ممکن است در شرایطی که تمامی کارها‌ ر ا به ربات ها بسپاریم مشکلاتی به وجود بیاید از جمله اینکه کورکورانه از تصمیمات آنها پیروی کنیم و قدرت تصمیم گیری خود را کنار بگذاریم.

 

 

 

    نظرات

    مطالب مشابه

    پرتقال

    بهمن 1396 بود که تولید فیلم آموزشی فارسی زبان را شروع کردیم و مفتخریم این روز ها عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین وب سایت های آموزش ویدئویی کشور از دید شما کاربران عزیز را به خود اختصاص داده ایم. صدها مدرس متخصص و هزاران ویدئو آموزشی با کیفیت برای شما فراهم کرده ایم تا لحظات و خاطرات آینده ساز و آرامش بخشی را با آموزش های ما تجربه کنید.

    درباره پرتقال
    • telegram
    • instagram
    پروانه نشر دیجیتال

    کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه آموزشی پرتقال است. ضوابط حاکم بر وبسایت پرتقال، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.

    Porteqali.com All Rights Reserved. Copyright 2024 ©